Digitale reclameborden: "Stop ermee nu het nog kan"
De plannen van de gemeente Almere om digitale reclameborden in de stad te zetten, stuiten in andere steden op weerstand. Op de schermen kunnen naast stilstaande beelden ook video's worden getoond.
Op dit moment leveren de reclamevitrines Almere jaarlijks 1,3 miljoen euro op. Als er niets verandert, vreest de gemeente dat de inkomsten met 900.000 euro zullen dalen. Daarom wil het stadsbestuur volgend jaar digitale reclameborden introduceren. De vraag hiernaar neemt toe, omdat bedrijven dan meer reclames kunnen laten zien op hetzelfde reclamebord. Daarnaast moeten er ook op meer plekken in de stad reclamevitrines komen. In de plannen zijn straks 37 extra locaties beschikbaar.
"Allemaal gedachten die je niet wil hebben"
Dit soort digitale borden zijn niet nieuw. In andere gemeentes staan ze al. Bijvoorbeeld in Utrecht, waar lang niet iedereen er blij mee is. "Het is gemaakt om zoveel mogelijk jouw aandacht te trekken, zodat je niet rustig met je eigen gedachten kunt rondlopen. Je moet meteen de gedachte krijgen; koop dit! Allemaal gedachten die je niet wil hebben", aldus Egbert Wesselink van Actiegroep Binnenstad030.
Ook in Amsterdam staan al jarenlang digitale reclameborden, maar het stadsbestuur lijkt er nu een beetje op terug te komen. Mede op initiatief van GroenLinks Amsterdam gaat de stad digitale videoreclames verbieden. "We zijn in Amsterdam al jarenlang bezig met de drukte, met de reclame en de commercialisering. Ik vind het daarom gek dat we overal televisies in de openbare ruimte zien, die reclamefilmpjes uitzenden", aldus Zeeger Ernsting van GroenLinks Amsterdam.
Onveilig
Daarnaast komt ook de veiligheid in het geding, zegt Willem Vlakveld van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). "We weten uit onderzoek dat als je langer dan twee seconden naar iets kijkt, de kans op een ongeval aanzienlijk verhoogt. Je wilt dat mensen op hun verkeersomgeving letten en niet naar reclameborden kijken."
"Stop nu het nog kan"
Binnenkort begint de zoektocht van de gemeente Almere naar een bedrijf dat de digitale reclamevitrines in de stad kan plaatsen. Over ongeveer een jaar moeten die geplaatst worden. Egbert Wesselink van de Utrechtse actiegroep Binnenstad030 heeft nog een advies voor Almere: "Stop nu het nog kan, stoppen!"
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Meerpaaldagen gaan door: 'Met subsidie van gemeente en sponsorgeld'
DRONTEN • Di 16 juli • Dinsdag 16 juliDe Meerpaaldagen in Dronten gaan dit jaar door. Dat zegt de organisatie. Die had een tekort van 20.000 euro, maar dat bedrag is inmiddels geslonken naar 7.000 euro. Daarvan komt een groot deel van gem...
-
Slecht weer, maar toch bijna volgeboekt: Flevolandse campings zien zomer positief in
FLEVOLAND • Di 16 juli • Dinsdag 16 juliRegen, wind en lage temperaturen: het voorjaar en de eerste weken van de zomer hebben nog weinig zonnige en warme dagen opgeleverd. Onder andere in Friesland leidt het tot lege kampeervelden. Maar Fle...
-
Kotter zonk mogelijk door kapotte leiding, exacte oorzaak nog onduidelijk
URK • Ma 15 juli • Maandag 15 juliDe Urker kotter UK-264 is waarschijnlijk gezonken door een kapotte leiding. Dat zeggen de havenmeester en familieleden van de eigenaren tegen Omroep Flevoland. De kotter zonk afgelopen zondagochtend n...