Digitale reclameborden: "Stop ermee nu het nog kan"
De plannen van de gemeente Almere om digitale reclameborden in de stad te zetten, stuiten in andere steden op weerstand. Op de schermen kunnen naast stilstaande beelden ook video's worden getoond.
Op dit moment leveren de reclamevitrines Almere jaarlijks 1,3 miljoen euro op. Als er niets verandert, vreest de gemeente dat de inkomsten met 900.000 euro zullen dalen. Daarom wil het stadsbestuur volgend jaar digitale reclameborden introduceren. De vraag hiernaar neemt toe, omdat bedrijven dan meer reclames kunnen laten zien op hetzelfde reclamebord. Daarnaast moeten er ook op meer plekken in de stad reclamevitrines komen. In de plannen zijn straks 37 extra locaties beschikbaar.
"Allemaal gedachten die je niet wil hebben"
Dit soort digitale borden zijn niet nieuw. In andere gemeentes staan ze al. Bijvoorbeeld in Utrecht, waar lang niet iedereen er blij mee is. "Het is gemaakt om zoveel mogelijk jouw aandacht te trekken, zodat je niet rustig met je eigen gedachten kunt rondlopen. Je moet meteen de gedachte krijgen; koop dit! Allemaal gedachten die je niet wil hebben", aldus Egbert Wesselink van Actiegroep Binnenstad030.
Ook in Amsterdam staan al jarenlang digitale reclameborden, maar het stadsbestuur lijkt er nu een beetje op terug te komen. Mede op initiatief van GroenLinks Amsterdam gaat de stad digitale videoreclames verbieden. "We zijn in Amsterdam al jarenlang bezig met de drukte, met de reclame en de commercialisering. Ik vind het daarom gek dat we overal televisies in de openbare ruimte zien, die reclamefilmpjes uitzenden", aldus Zeeger Ernsting van GroenLinks Amsterdam.
Onveilig
Daarnaast komt ook de veiligheid in het geding, zegt Willem Vlakveld van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). "We weten uit onderzoek dat als je langer dan twee seconden naar iets kijkt, de kans op een ongeval aanzienlijk verhoogt. Je wilt dat mensen op hun verkeersomgeving letten en niet naar reclameborden kijken."
"Stop nu het nog kan"
Binnenkort begint de zoektocht van de gemeente Almere naar een bedrijf dat de digitale reclamevitrines in de stad kan plaatsen. Over ongeveer een jaar moeten die geplaatst worden. Egbert Wesselink van de Utrechtse actiegroep Binnenstad030 heeft nog een advies voor Almere: "Stop nu het nog kan, stoppen!"
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
In de Almeerse pakhuizen doen kinderen hun speelgoed juist cadeau aan Sinterklaas
ALMERE • Do 21 november • Donderdag 21 novemberWie krap bij kas zit tijdens de feestmaanden, maar toch een mooi Sinterklaascadeau wil regelen, kan in Almere terecht bij de Sinterklaaspakhuizen. Daar kun je in ruil voor een bonnetje oud speelgoed w...
-
Wethouder Urk laat details over plan arbeidsmigranten los en gaat daarvoor door het stof
URK • Do 21 november • Donderdag 21 novemberWethouder Willem Foppen uit Urk heeft zich woensdagavond verontschuldigd voor informatie over de huisvesting van arbeidsmigranten die hij niet had mogen delen. Foppen noemt het zelf een slip of the to...
-
Piloot opgepakt op Lelystad Airport, groot geldbedrag en vliegtuig in beslag genomen
LELYSTAD • Do 21 november • Donderdag 21 novemberEen piloot is dinsdag aangehouden op Lelystad Airport. Daarover schrijft een speciaal team van de landelijke eenheid van de politie op X. In het vliegtuig van de piloot werd een zeer groot geldbedrag...