Wethouder: Snelle trein mag Lelystad niet overslaan
De test met een snellere intercity-verbinding die tussen Groningen via Flevoland naar Den Haag rijdt, is in de nacht van vrijdag op zaterdag zonder problemen verlopen.
Door te rijden met een hogere snelheid en een aantal stations op het traject over te slaan, is de trein een kwartier eerder in Den Haag. Op de spoorlijn tussen Zwolle en Almere rijdt de trein dan 160 kilometer per uur, 20 kilometer per uur sneller dan normaal. En de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal worden overgeslagen.
Lelystad ontevreden
De snellere intercity stopt wel in Almere Centrum, maar slaat Lelystad dus over. En dat is tegen het zere been van de gemeente Lelystad. "Er is geen enkele economische onderbouwing gegeven vanuit NS om het station over te slaan", zegt de Lelystadse wethouder Ed Rentenaar. "Zeker met de komst van de luchthaven Lelystad Airport is een snelle treinverbinding via Lelystad van essentieel belang."
Ook in de Drentse hoofdstad zijn ze niet blij. Na kritiek vanuit de provincie Drenthe over het overslaan van het treinstation in Assen, heeft NS-topman Roger van Boxtel aangekondigd een test te houden waarbij Assen niet wordt overgeslagen.
Vliegveld
Dat Lelystad tijdens de testritten wordt overgeslagen, betekent niet direct dat de snelle intercity nooit in Lelystad zal stoppen. "Ik kan me goed voorstellen dat, wanneer Lelystad Airport een grotere functie gaat krijgen, we moeten overwegen om ook in Lelystad te stoppen", aldus NS-topman Roger van Boxtel, die benadrukt dat hij daar nog niet op wil vooruitlopen.
Waar de gemeente Lelystad zich zorgen maakt, zijn ze bij de provincie een stuk positiever over de snelle treinverbinding. "Deze snelle intercity komt bovenop het huidige spoorboek. Lelystad gaat er dus niet op achteruit", legt gedeputeerde Jop Fackeldey uit. "Met elkaar moeten we gaan bekijken waar we in Flevoland de snelle verbinding kunnen inzetten. Of naar de luchthaven of naar Almere, de snelst groeiende stad."
Techniek
De NS wilde met de nachtelijke rit bekijken welke aanpassingen er moeten worden gedaan aan de treintechniek, dienstregeling en infrastructuur om intercity-treinen sneller te laten rijden. Als de test succesvol is, wil NS de trein opnemen in het dienstrooster.
In de toekomst wil NS zelfs een tijdwinst van een half uur maken. "Over een tijdje kunnen we met 200 kilometer per uur over de Hanzelijn in plaats van 160. We oefenen nu met een oude locomotief, maar straks kopen we nieuwe treinen en dan maken we nog meer tijdwinst", vertelt Van Boxtel.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Stikstof staat verdere verbreding A6 niet in de weg, volgend jaar meer duidelijk over N50
FLEVOLAND • Wo 13 november • Woensdag 13 novemberDe A6 tussen Lelystad en Almere Oostvaarders kan verbreed worden. Dat schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Een onderzoek toont aan dat de problemen rondom stik...
-
Blokker nu echt failliet, winkels blijven nog anderhalve maand open
FLEVOLAND • Wo 13 november • Woensdag 13 novemberWinkelketen Blokker is failliet verklaard. De acht filialen in Flevoland blijven tot het einde van dit jaar open. Blokker heeft vier panden in Almere en één in Lelystad, Dronten, Emmeloord en op Urk....
-
Liveblog
LIVE: Oud-burgemeester Franc Weerwind gehoord voor raadsenquête Floriade
ALMERE • Wo 13 november • Woensdag 13 novemberVanmorgen wordt oud-burgemeester Franc Weerwind gehoord voor de raadsenquête Floriade. Het is voor het eerst dat er één verhoor wordt gehouden in plaats van de gebruikelijke twee per dag. Dat komt omd...