'Routes airport kunnen nauwkeuriger met satelliet'

LELYSTAD • Di 29 mei 2018 | 0:29 • Dinsdag 29 mei 2018 | 0:29

De vliegtuigen van en naar Lelystad Airport kunnen voor minder overlast zorgen als ze meer gebruik gaan maken van precisie-navigatie met satellietgegevens. Dan kunnen toestellen namelijk om woonkernen heen vliegen, in plaats van dat ze er in een rechte lijn over heen vliegen. Dat stelt Herman Mateboer uit Lelystad. Hij is gezagvoerder op een Boeing 777 van een grote buitenlandse luchtvaartmaatschappij en heeft jarenlang gevlogen bij Martinair. 

Nauwkeurigheid 1 zeemijl


Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zegt dat de routes voor Lelystad al zijn ontworpen op basis van precisie-navigatie. Daarbij geldt een nauwkeurigheid van 1 zeemijl: vliegtuigen mogen van de routelijn niet meer afwijken dan aan weerszijden 1,85 kilometer. De totale route is dus maximaal 3,7 kilometer breed. Dit geldt voor de naderingsroute via Overijssel vanaf Lemelerveld langs Zwolle en Dronten tot het vliegveld. Ook vertrekroutes zijn volgens deze zogeheten RNAV-1 methode ontworpen. Voor de eindnadering van Lelystad gebruiken vliegtuigen het traditionele instrument landingssysteem (ILS), dat ze met een radiobaken binnenloodst.

Later dalen, eerder stijgen


Hoewel de vliegtuigen volgens LVNL dus al nauwkeurige routes zullen volgen, kan dit volgens Herman Mateboer nog exacter en tot dichterbij de luchthaven. Met satellietnavigatie met een nauwkeurigheid van 0,3 zeemijl kunnen vliegtuigen bij Lelystad Airport op het laatste moment dalen of vroeg stijgen. Door tussen Lelystad en Swifterbant en over de Oostvaardersplassen via het IJsselmeer te vliegen, worden woonkernen, de Veluwe en Overijssel gespaard. De vogels in de Oostvaardersplassen vormen volgens Mateboer geen risico, want de vliegtuigen passeren het gebied op grote hoogte.

Herindeling is voorwaarde


Het voorstel van Mateboer heeft het meeste effect als het luchtruim opnieuw wordt ingedeeld. Routes van en naar Schiphol moeten worden verschoven. Die naar Lelystad via het IJsselmeer zullen langer worden, maar het voordeel is dat de gebieden waar nu veel onrust is worden ontzien.

Praktijk


Mateboer is verbaasd dat LVNL de precisienavigatie bij Lelystad maar gedeeltelijk toepast en vasthoudt aan de lange en lage routes. Hij verwijst naar de praktijk rond Londen, Tel Aviv of Kathmandu, waar satellieten de vliegtuigen de weg wijzen. Ook in Nepal wordt de techniek toegepast. Daar worden vliegtuigen door de Himalaya-bergen geloodst. Ook Schiphol gebruikt maar gedeeltelijk satellietnavigatie, al erkent Herman Mateboer dat die bij landingen in bijvoorbeeld dichte mist minder geschikt is. Dan moet het ILS worden gebruikt.


 

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel