'Polderbok' moet geitenvlees op de kaart zetten

FLEVOLAND • Ma 26 maart 2018 | 17:56 • Maandag 26 maart 2018 | 17:56

Geitenboeren, horecaslagers en chef-koks in Flevoland slaan de handen ineen om meer mensen aan het bokkenvlees te krijgen. Het vlees wordt onder de naam 'Polderbok' op de markt gezet. Door mensen enthousiast te maken voor het vlees van mannelijke geiten hopen ze dat er een nieuwe markt ontstaat.

'Bijproduct'


De afgelopen jaren is vraag naar geitenzuivel flink gestegen, waardoor er ook meer geitjes gefokt worden. Aangezien alleen vrouwelijke geiten zuivel produceren worden de mannelijke bokken gezien als bijproduct. Vaak worden ze op transport gezet naar Zuid-Europa, waar de vraag naar bokkenvlees groter is. Ook komt het voor dat de bokjes al jong geslacht worden en verwerkt worden tot veevoer. 

Campagne


Bij de Almeerse horecaslager Nice to Meat werd maandag de aftrap gegeven van de campagne om de Polderbok in de markt te zetten. Het initiatief is een idee van de Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland en de Flevo Campus.

De afgelopen tijd is gewerkt om alle betrokken partijen met elkaar te verbinden. Zo treedt chef-kok Pascal Jalhay als ambassadeur van de campagne. Hij heeft verschillende gerechten met bokkenvlees ontwikkelt en probeert zijn collega koks enthousiast te krijgen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel