Transavia zegt "ja" onder voorwaarden
Voorwaarden Transavia
Transavia heeft eerder aangegeven best vanaf Lelystad Airport te willen vliegen. Dat bevestigt zij in de notitie, maar verbindt daaraan wel voorwaarden. Naast het stationeren van minimaal drie vliegtuigen wil zij dat de luchthaven na vijf jaar ruimte biedt aan 25.000 vliegbewegingen en later 45.000, zoals afgesproken in het Aldersakkoord van 2008. Ook moet Lelystad bij alle weersomstandigheden minimaal geopend zijn tussen 06.00 en 23.00 uur, met een uitloop tot middernacht.
"Andere prijsvechters ook weg van Schiphol"
De dochter van Air France/KLM stelt verder dat de overheid duidelijk bepaalt hoeveel vluchten er op Schiphol mogelijk zijn en hoe de schaarse milieuruimte wordt verdeeld. Als Transavia naar Lelystad vertrekt, moet dat zijn om het Schiphol-gebonden verkeer te kunnen laten groeien. De vliegmaatschappij vreest anders dat andere buitenlandse prijsvechters op Schiphol haar plaats innemen. Als dat dreigt te gebeuren wil Transavia op Schiphol blijven.
Verder vraagt Transavia om goede bereikbaarheid en een aantrekkelijke luchthaven in Lelystad voor maatschappijen en passagiers.
KLM
De KLM vindt dat Lelystad Airport alleen beschikbaar moet zijn voor luchtvaartmaatschappijen die hun vluchten van Schiphol verplaatsen. Dat moet voorkomen dat Lelystad wordt bezet door prijsvechters die zelfstandig willen groeien, terwijl er op Schiphol geen extra capaciteit ontstaat, zo zegt de KLM in een eigen notitie. Topman Pieter Elbers verduidelijkt de uitspraken in de Volkskrant. Hij waarschuwt dat met Lelystad Airport hetzelfde kan gebeuren als met Eindhoven Airport. Daar hebben prijsvechters zich gevestigd, zonder dat zij in ruil ruimte inleverden op Schiphol. De KLM pleit ervoor dat de overheid het beleid vastlegt in een verkeersverdelingsregeling.
Overloopfunctie
Vakantiemaatschappij TUI vindt dat de overloopfunctie voor Lelystad en Eindhoven moet worden losgelaten. De regionale velden moeten zich zelfstandig kunnen ontwikkelen op basis van vraag en aanbod. Als Lelystad maatschappijen verleidt met aantrekkelijke voorzieningen en havengelden, is het aan hun om af te wegen of ze er naar toe willen gaan.
Corendon wil pas weg van Schiphol als de capaciteit op de regionale vliegvelden voldoende is. Zelfs dan ziet Corendon veel praktische bezwaren tegen verplaatsing naar Lelystad, al heeft de maatschappij eerder wel aangegeven vluchten deels naar de polder te willen verplaatsen.
Geen zorgen
Lelystad Airport maakt zich geen zorgen over de komst van luchtvaartmaatschappijen. Volgens directeur Hanne Buis zijn er diverse maatschappijen die vrijwillig naar Flevoland willen. Wel wil zij duidelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de status van de regeling die maatschappijen kan dwingen. De regeling stuit mogelijk op juridische bezwaren moet nog worden voorgelegd aan de Europese Commissie.
Bij Lelystad Airport is overigens het heien voor de bouw van de terminal begonnen.
Bij de hoorzittingen van 7 september worden maatschappijen, luchthavens en overheden door de Kamer gehoord.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Natuur en Milieufederatie Flevoland: komst F-35 heeft enorme natuurimpact
LELYSTAD • Di 7 januari • Dinsdag 07 januariVermeng de discussie over de komst van gevechtsvliegtuigen niet met het plan voor commerciële luchtvaart op Lelystad Airport. Dat zei Vera Dam van Natuur en Milieufederatie Flevoland dinsdag in de uitzending...
-
Zien: F-35's brengen 'afscheidsgroet' aan historische Dakota
FLEVOLAND • Do 19 december • Donderdag 19 decemberTerwijl de historische Douglas DC-3 Dakota 'Prinses Amalia' woensdag naar Lelystad vloog, brachten twee F-35-straaljagers een afscheidsgroet aan het vliegtuig. Daarover schrijft Vliegbasis Volkel op sociale...
-
Onderzoeksplatform: 'Berekende winst Lelystad Airport te rooskleurig'
LELYSTAD • Do 19 december • Donderdag 19 decemberLelystad Airport lijkt doelbewust toe te rekenen naar een winst van 100.000 euro in 2028. De winstgevende business case, die de luchthaven recent heeft gepubliceerd, gaat uit van optimistische aannames...
recent nieuws
-
'Franse vissersboot aangevallen door bemanning schip van Urker rederij'
URK • Za 18 januari • Zaterdag 18 januariDe bemanning van een Franse vissersboot zegt de afgelopen week op Het Kanaal aangevallen te zijn door de bemanning van een schip van een Urker rederij. Dat melden Franse en Britse media. Het schip in...
-
Gemeente Lelystad gaat stormgevoelige bomen weghalen, als het kan komen nieuwe terug
LELYSTAD • Za 18 januari • Zaterdag 18 januariDe gemeente Lelystad begint maandag met het weghalen van onveilige bomen. De bomen zijn ziek, zwak of dood en kunnen daardoor omwaaien bij een zware storm. Voor bijna elke verwijderde boom komt een nieuwe...
-
Open dag Aeres VMBO trekt honderden bezoekers
EMMELOORD • Za 18 januari • Zaterdag 18 januariAeres VMBO in Emmeloord hield zaterdag open dag. Toekomstige leerlingen konden op de school terecht om een kijkje te nemen bij de verschillende opleidingen. Het VMBO biedt een breed scala aan richtingen,...