Waarom begint de A6 niet bij hectometerpaaltje 0,0?

FLEVOLAND • Ma 12 augustus 2024 | 15:30 • Maandag 12 augustus 2024 | 15:30

De oplettende automobilist heeft het vast al opgemerkt. Als je vanaf de A1 bij Muiderberg de A6 oprijdt begint de A6 bij hectometerpaaltje 42,0 en niet bij 0,0.

Volgens Assia Messouli, omgevingsmanager van de A6 bij Rijkswaterstaat, heeft dat te maken met de geschiedenis van de weg. Vroeger was de A6 namelijk de Rijksweg 6.

Messouli legt uit dat die rijksweg oorspronkelijk zou beginnen bij de Velsertunnel en door zou lopen tot aan Groningen. De weg zou een totale lengte van 180 kilometer hebben.

Van Rijksweg naar A en N wegen
De weg werd in 1968 ingetekend. "We hebben in 1976 de A en N nummeringen van de wegen ingevoerd", zegt Messouli. Deze termen zijn korter en duidelijker dan de Rijksweg. Met deze invoering zijn sommige indelingen ook veranderd.

Zo is het stuk van de Velsertunnel naar Muidenberg geen A6 geworden, maar werd dit de A9. Omdat dit stuk 42 kilometer lang is begint de A6 nu dus bij hectometerpaal 42,0.

Aangezien alleen de weg is aangepast, is ervoor gekozen om door te tellen. Daarnaast zou het ook ingewikkeld zijn voor bijvoorbeeld hulpdiensten om de nummering te veranderen.

De nummering verspringt
Naast dat de A6 niet met 0,0 begint zijn er ook twee plekken op de A6 waar de nummering verspringt. Dat is bij Lelystad en bij Emmeloord. Bij Emmeloord gaat het van hectometerpaal 112,4 naar 279,6 en bij Lelystad gaat het van 76,8 naar 80,0.

Bij knooppunt Emmeloord komt het doordat het stuk van Emmeloord naar Joure eerst de A50 was.

De sprong bij Lelystad heeft te maken met de aanleg van de A6. Dat ging in verschillende fases. Het eerste stuk was al gebouwd en het stuk dat erbij kwam was korter waardoor je een aantal hectometerpaaltjes overslaat.


Dit gesprek is uitgezonden in het programma Studio Flevoland! Elke werkdag tussen 15:00 en 19:00 uur te zien en te horen bij Omroep Flevoland. Tips? Stuur een e-mail.

Deel artikel